Tuesday 23 June 2009

Teringat...Part 1

entahla...hari nie tetiba aku teringat masa zaman kecik2 dulu...rasa cam masih baru jer kenangan tu berlalu....tapi semua tu menjadikan aku lebih kuat...lebih tabah..dan yang paling penting...lebih bersyukur dengan kehidupan aku sekarang...

sebenarnya hidup aku bukanlah seindah insan lain yang merasai kesenangan dari kecil hingga dewasa...aku lahir dalam keluarga yang hidup dalam kesusahan...waktu itu...aku hidup dalam serba kekurangan..tiada bekalan elektrik..tiada bekalan air..lantas aku hidup di kawasan kampung yang serba mundur..jika ada jiran yang mempunyai TV walaupun TV hitam putih..dia adalah yang paling kaya di kampung kami..begitu hebatnya di zaman itu..aku percaya..tidak ramai yang dapat merasai mandi air perigi..belajar waktu malam ditemani pelita ayan..lampu kabait/gaselin menerangi seluruh rumah....heheheheh lucu bila mengingatkan setiap pagi pasti lubang hidung berjelaga hitam dgn kesan pelita ayan...tapi itulah rutin seharian aku...dengan kehidupan yang serba kekurangan...mak amat menekankan pelajaran..walaupun mak xsekolah tinggi..setakat darjah 6..dia mahu aku mengubah nasib keluarga..keluar dari kepompong kesusahan...

walaupun begitu..waktu kecil aku lebih suka berkawan dengan budak lelaki..main perang2, main polis sentri...main guli..semua ngn budak laki...aku xsuka kawan ngn budak pompuan sebab dorang suka main masak2...aku cepat bosan...hahahahha..pernah aku suruh arwah tokwan aku buatkan senapang kayu untuk aku berperang olok2...hehehehh memang best la waktu tu...kebetulan umah aku tepi sungai..lagi best main perang2 kat dalam sungai tu..ala2 askar lagik...

satu perangai aku yang lekat sampai skang..aku suka blaja..pernah masa aku tadika..dlm umo 4thn..aku menangis2 nk pegi skolah wlpn ujan lebat masa tu..huhuhu memang haru ayah aku masa tu..terpaksa bungkus aku dalam baju ujan..antar gak pegi skolah...punyala semangat nk ke skolah...heheheh aku sendiri pun tak tau naper camtu perasaan aku...rasa rugi sesangat kalu sehari xpegi skolah...

emm..ayah aku nie masa dulu hanya keje kampung..amik upah menebas kat kebun org... cuci kawasan kat kampung aku....amik upah kait buah kelapa sawit...dan macam2 lagi..tapi ayah aku nie xpandai nk menoreh getah..pernah satu ari tu abis pokok getah tokwan aku kena ngn ayah aku...huhuhuh sb tu dia pn xnk menoreh agi..tapi satu sifat yang aku suka tentang ayah aku nie..dia xpernah kisah walau per pun hinaan org sekeliling...hanya satu tekad..segala apa yang dia buat adalah untuk keluarga....pernah aku pegi tadika xbawa duit..pastu kengkawan aku ty nak beli gula2 x..aku jawab la ayah aku pesan budak2 xelok makan gula2...pastu dorg ketawakan aku dan ckap yerla sebenarnya aku xde duit..sbb tu la xnk mkn...ayah aku yg dgr perbualan bebudak td menitiskan air mata...sbb dia rasa betapa aku xkisah pn wktu tu..sebab tu aku sayang sesangat kat ayah aku...dia tabah dalam segala hal...

emm aku rasa sampai sini dulu aku tulis erk...nt kalu ada masa aku buat n3 lain tau..hy nk berkongsi ngn korg zaman aku kecik2 dulu...bila teringat...memang rasa cam best plak...hapy jer sbb aku pernah merasai hidup susah...sekurang2nya aku belajar menapak dari bawah...pernah merasai camner dihina org..hanya kerana tidak punya apa2...

1 comment:

HIDAYAH HALIM said...

dari kesusahan tu la mendidik ko jadik anak yg baik...& skang da dapat keja baguihhh...mesti parents ko bangge ngan ko...sdis ar bace cite ko nehhh....walopon aku da dgr cite ko neh mase dolu...